Már javában megvolt a Szalagoslány, amikor egy ismert drogéria márkaüzletében vásároltam, és egy nagyon kellemes élményben volt részem. Ez kb. 8 éve történt, de azóta is pozitív élményként él bennem. A vásárlás végén kaptam egy kis szalagot a csuklómra, amire egy parfümből fújtak egy kis illatot. Egész nap ezt szagolgattam, storyztam róla, elmeséltem mindenkinek, annyira tetszett ez a gesztus.
Nyilvánvaló, hogy az üzletben a parfümöt szerették volna értékesíteni, ezt mind tudjuk. Viszont ahelyett, hogy kaptam volna egy unalmas, tasakos illatmintát, feldobták az egészet ezzel a csavarral. Így egyszerre szereztek nekem egy szép napot és kaptak ingyenreklámot.
Én magam már 5 éve nem használok mesterséges illatokat, mert megtanultam, hogy ezek játszanak közre a hormonegyensúlyunk felborulásában is. Ezt ráadásul a pajzsmirigyemen keresztül tapasztaltam meg. Ezért a természetes forrásból származó, tiszta növényi alapú illatok állnak hozzám a legközelebb, ezeket használom. Ezekről írok, amikor illatokról beszélek.
A lényeg viszont, ami az illatok és az ügyfélélmény kapcsolatát illeti, az az hogy az érzékszerveink közül az illatok azok, amik a legjobban őrzik és egyben befolyásolják az emlékeinket, és minden egyes alkalommal érzelmeket váltanak ki belőlünk. A szaglásunk közvetlenül az agyunk limbikus rendszeréhez, azaz az érzelmi központunkhoz kapcsolódik. Öröm, hála, düh, idegesség, félelem mind ebből a központból erednek.
Egy jellegzetes illat már azelőtt emlékeket idézhet fel bennünk, hogy tudatosítanánk azt magunkban. Tehát elmondhatjuk, hogy a szaglás esetében előbb reagálunk és csak utána gondoljuk végig a reakciónkat, és hogy azt milyen érzés vezérli. A többi érzékelésünk során az inger a talamuszon megy keresztül, mely agyunk kapcsolójaként funkcionál, élénkítőket küld agykérgünkhöz (a tudatos gondolatok központjához) és agyunk más területeihez.
A szaglásunk a tudatalattinkra hat. A vásárlási döntéseinket is tudatalatti döntések irányítják, amiket tudatos érvekkel próbálunk megmagyarázni és alátámasztani, hogy miért hoztuk meg éppen azt a vásárlási döntést.
Képzeld el, hogy rendelsz egy csomagot a neten, például egy táskát. Bontod ki és megérzel egy finom illatot, ami az öröm érzését hozza fel benned. Biztos vagyok benne, hogy a következő táskát is innen fogod megrendelni, mert vágysz ismét erre az élményre. Valószínű ajánlani fogod a márkát az ismerőseidnek, storyzni is fogsz róla. Mi lenne, ha megadnád ezt az ügyfélélményt a saját vevőidnek is? Mi lenne, ha ez az ügyfélélmény a márkád ismertségét és növekedését is szolgálná?
Illatokról nehéz offline mesélni úgy, hogy nem tudod átadni, megszagoltatni másokkal. Mégis, aki átéli ezt az ügyfélélményt, az egy mély kötődést tud kialakítani veled és a márkáddal úgy, hogy igazából észre sem veszi, mert tudat alatt hat.
A gyakorlatban egyszerű a kivitelezés. Válassz olyan illatokat, amik örömöt, hálát, vagy az összetartozás érzését hívják elő belőlünk. Fújd be a csomagoló dobozt, szalagot a választott illattal és élvezd a vevőid visszajelzését.
Ylang-ylang: személyes kedvencem, minden hajmosás után a fejem búbjára cseppentek belőle, ami egész nap kitart és finoman beleng és csupa pozitív érzést hoz fel bennem. Továbbá kiegyensúlyozza a bennünk rejlő női-férfi energiákat, hogy igazán megélhessük a nőiességünket. Helyreállítja a magabiztosságot és a higgadtságot.
Bergamott: az earl grey tea tipikus illata, én nagyon szeretem. Sokan azonban nem bírják. Ha egy illatot nem szeretünk, az valószínű egy negatív élményhez köthető, és ezért az ehhez köthető érzelmünkkel és élményünkkel bizony dolgunk van ilyenkor. A bergamott egy citrusféle, így az illata örömöt, vidámságot és boldogságot hoz, tehát képes lehet csökkenteni a szorongást, a stresszt, a felgyülemlett feszültséget. Ha a bergamott nem a kedvenced, válassz narancsot vagy citromot.
Jázmin: 20-as éveim kedvenc illata volt, parfümöt és testápolót is használtam belőle. Valószínű nem volt véletlen a választásom, mert revitalizálja a lelket, bevonzza a szeretetet, a támogatást és az örömöt az életünkbe. Ezért remek támogató idegi kimerültség esetén.
+ Rózsa: az egyik legdrágább illat, ami sokaknak akár túl bódító is tud lenni, ezért óvatosan használd. Illata megteremti az egyensúly, a harmónia és a jólét érzetét. Bevonzza a szerelmet és az örömöt a szívbe. A rózsa önmagádban sok lehet, ezért érdemes keverni mással is.
A mai világunkban mindannyian rendszeresen és visszatérően megtapasztaljuk, hogy nagyon könnyen ki tudunk billenni az egyensúlyunkból, ezért is lehet első szaglásra zavaró egy-egy illat. Én hiszek az illatok támogató és életet megváltoztató erejében, mert saját magamon tapasztalatam meg, hogy a megfelelő illatok bizony remek társai az önismereti utunknak. Ezáltal a vállalkozásunk fejlődésében vagy egy nehéz döntés előtt is hasznosak lehetnek.
Az illatoknak az újraindulásomhoz is közük van. Írtam is róla több cikket. Gyakorlatilag kiégtem 2022-ben az eredménytelen és leminősítő tárgyalás folyam következtében, amit a családi cég megmentéséért folytattam 2019 óta. Fáradtnak, céltalannak, tehetetlennek éreztem magam. A kollégáimat azonban nem akartam cserben hagyni. Hónapokig támogattam magam olyan illatkeverékekkel, amik a transzformáció, a bátorság, az elfogadás, a harmónia érzéseit mozgatták meg bennem és segítettek rátalálni az utamra, amit azóta is örömmel járok.
Ennek a cikknek a célja inspiráció adás, hogy még izgalmasabb lehessen az ügyfélélmény, amit a vevőidnek adsz. Személyes tapasztalataimmal igyekeztem alátámasztani az illatok láthatatlan erejét. Bízom benne, hogy tudsz ezekből meríteni ötletet akár a vevőid, akár a magad számára is. Instagram oldalamon még több ötletet osztok meg.
Ölellek,
Nóri, a Szalagoslány